Jong geleerd ...

Een vreemde taal is een deur die toegang geeft tot het leren kennen en begrijpen van andere culturen. Zeker in onze mondiale wereld. Door het leren van een vreemde taal leer je reflecteren op je eigen taal en cultuur: uitwisseling en kennisuitbreiding leiden tot begrip, acceptatie en waardering. Leerlingen kunnen al op jonge leeftijd toegerust worden om later voor honderd procent mee te kunnen draaien en contacten buiten de landsgrenzen zelfstandig te kunnen onderhouden. Dat geldt niet alleen voor primaire behoeften of toerisme, maar ook voor werk en studie. Binnen Europa is een bredere talenkennis relevant.

De waarde van het spreken van meer talen is niet alleen maatschappelijk belangrijk, maar heeft ook positief effect op de eigen ontwikkeling. Zo is er een aantal voordelen als kinderen al op jonge leeftijd in aanraking komen met een vreemde taal naast hun moedertaal. Het leren van een moedertaal gaat op een natuurlijke manier. Kinderen horen als ze klein zijn heel veel taal om hen heen. Door interactie en feedback krijgen ze de moedertaal onder de knie. Ze leren hun taal zonder te weten waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Ze pakken de uitspraak van bepaalde klanken van een vreemde taal makkelijk op. Ze leren hun taal onbewust en snel. Deze vorm van leren wordt ook gebruikt bij het leren van een vreemde taal op jonge leeftijd. Dat komt omdat kinderen van 0-12 zich in de taalgevoelige periode bevinden. Het is niet zo dat het taalgevoel op 12-jarige leeftijd plotseling is verdwenen. Wel geven deskundigen aan dat kinderen tot ongeveer 12 jaar als het ware extra open staan voor taal.

De kern van vvto is spelenderwijs leren, aansluitend bij de leeftijd van het kind. Er wordt tijdens de (gehele) les in de doeltaal gesproken Er worden thema’s en activiteiten gekozen die geschikt zijn voor de basisschoolleeftijd. Deze thema's worden uitgevoerd in het Duits, eentalig. In het begin zal de focus met name liggen op voordoen en voorbeelden, gebaren, gebruik van mimiek en concreet visueel materiaal. De leerlingen worden gestimuleerd om actief en enthousiast na te doen of mee te bewegen. Naarmate de leerlingen langer Duitse les volgen zal de nadruk steeds meer liggen op reproductie in gevarieerde activiteiten zoals liedjes, versjes en rijmpjes. Een vreemde taal leren door de taal te gebruiken.